top of page

Lean ... wat is dat?

Lean is een bedrijfscultuur die ervoor zorgt dat iedere medewerker vanuit zijn kennis en kunde naar de eigen processen kijkt door de ogen van de klant, gericht op maximale klantgerichtheid.

lean

Hoe kan Lean ingezet worden in de zorgsector?

‘Zorg en ondersteuning bieden voor de bewoners’ is de kerntaak van woonzorgcentra.

 

Lean is gericht op waarde creëren voor interne én externe klanten.

 

Gerichte dienstverlening aanbieden en kwaliteit waarborgen kan als iedereen heel duidelijk weet wat de individuele zorgbehoefte van elke bewoner is en hoe zij hiertoe bijdragen en zij zelf de verbeteringen aanbrengen.

Wat hebben de bewoners aan Lean?

 

De verbetercultuur vloeit rechtstreeks door naar uw bewoners, daar doet u het toch voor?

  • vergrote zelfregie door inspraak 

  • verhoogde betrokkenheid door bevraging en beluisteren wat waarde voor hen betekent 

  • de processen worden aangepast om ze maximaal klantgericht te maken

  • vrijgekomen tijd creëert ruimte om tegemoet te komen aan andere soorten zorgvragen 

  • verhoogd welbevinden en levenskwaliteit

  • een huis waar het goed is om te wonen krijgt vorm met medewerkers en bewoners tezamen

Wat kan Lean voor ons woonzorgcentrum betekenen? 

Woonzorgcentra staan voor heel wat uitdagingen zoals een gebrek aan personeel, toegenomen verwachtingen van bewoners en hun familie, de reglementeringen en besparingen van overheidswege, druk bij het personeel …

Lean biedt oplossingen:

  • gaat op zoek naar de échte behoeften van de klant, uw bewoner

  • brengt de stem van de bewoner in uw team binnen

  • leert de processen door de bril van de verspillingen kritisch te bekijken en te herkennen

  • biedt methoden om de verspillingen te verwijderen

  • brengt flow (vloeiende beweging) in de processen

  • maakt kwaliteitsverbetering onmiddellijk zichtbaar

  • maakt uw woonzorgcentrum wendbaar

Hoe pakt Lifeloops dit aan? 

Lifeloops

  • begeleidt verbeterprocessen op de vloer, in het woonzorgcentrum

  • bespreekt tijdens het intake gesprek welk proces prioritair is

  • versterkt het leervermogen van de teams (PDCA)

  • benut de mogelijkheden voor zelforganisatie optimaal

  • zet de juiste methoden en interventies in om de werk- en interactieprocessen structureel te verbeteren:

  • klant toevoegende waarde binnen hun activiteiten onderscheiden

  • waardestroom in de processen met visueel in kaart brengen (VSM) 

  • verspillingen te herkennen en te verwijderen

  • kleine loop (KAIZEN) en grote loop (A3) procesverbeteringen uitwerken

  • de verbetercultuur als onderdeel van hun dagelijks werk verankeren (verbeterborden, standaard werk, visueel management …)

  • een visuele communicatiestructuur hanteren

  • kan voor follow-up zorgen 

Continu verbeteren_edited.png
Continu verbeteren II.png

“Een proces betekent niet dat iedereen weet wat zijn taak is, maar dat we elkaars rol begrijpen en hiertoe bijdragen.”

Wat zijn de voordelen voor

de teams? 

  • Medewerkers leren als team het eigen werk goed te organiseren.

  • Zij blijven eigenaar van hun processen. Dit vergroot de regelmogelijkheden, werkt motiverend en is stress-verlagend. 

  • De aangeleerde vaardigheden, kennis en methoden zijn toepasbaar op gelijk welk proces.

  • De kwaliteiten van de teamleden worden goed benut en op elkaar afgestemd.

  • Transparantie maakt collectief eigenaarschap, teamvolwassenheid en verantwoordelijkheid mogelijk.

  • Teamreflectie wordt aangescherpt, wordt een vaardigheid. 

  • Zelfregulerend leren bevordert het aanpassingsvermogen.

  • De verbetercultuur wordt systematisch doorgegeven aan nieuwe personeelsleden. 

Wil u bekijken hoe Lean

voor uw woonzorgcentrum

het verschil kan maken? 

bottom of page